Monday 18 July 2011

Apa Peranan Anda?

 Untuk mereka yang bergelar suami, bakal suami, ataupun ayah, bapak pun buleh masuk sekali. Ini ada kaitannya dengan cara anda mendidik isteri dan anak2 anda..

Suatu hari, penulis ada bertanyakan kepada ayah penulis, berkaitan dengan apa tindakan yang bakal di ambil jika anak ayah sendiri tidak menutup aurat.. Jawapan yang penulis terima, indirect. Bukannya jawapan yang diinginkan, tetapi jawapan yang bersifat tanggungjawab.

Kalau dari kecil seseorang perempuan (lelaki pun buleh jugak, ramai je yang tak jaga sangat aurat) dijaga perbatasan aurat, sedari kecil sehinggalah akil baligh, dari segi pergaulan dengan saudara mara dan juga rakan2 sebaya, nescaya tidak akan ada istilah "bertudung bila majlis memerlukan" seperti majlis Isra' Mikraj misalnya.

Menutup aurat, memang perkara ni dah naik boring untuk di sentuh. Bahkan sudah menimbulkan tanda tanya oleh penuntut sebuah istitusi Islam, ya, kononnya Islam, bila ditegur mengenai soal pemakaian yang tidak kena dengan suasana, sudah melenting bagai nak rak.

Cukuplah dengan skema jawapan yang sama sepanjang tahun anda ditegur. Kenapa perlu bersikap ambil setengah buang setengah, sedangkan anda sudah tahu tiang2 Islam itu terbina atas dasar sokong menyokong antara satu sama lain? Apabila tiang2 itu satu sahaja dibina, yang lain dibiarkan tanpa ada tanda2 pembinaan, itu, bagi aku semacam kosong.

Ya, ianya baru sekadar teguran, belum pun perlaksanaan oleh pihak atasan, tapi ramai yang melenting. Melenting atas sebab berpakaian menutup aurat dengan sempurna? Huh. Hebat.

Lupakan sebentar kisah yang berlaku di dalam sebuah institusi pengajian itu. Baru2 ni, penulis berpeluang untuk berjalan2 di sekitar ibu kota, setelah tiada peluang untuk menyertai Demo Bersih 2.0 (tahniah rakyat Malaysia, anda kini berada dalam lipatan sejarah). Tapi, menyelusuri jalan2 di Kuala Lumpur waktu pagi, bukanlah satu perkara yang menyenangkan minda.

Jalan yang jem satu hal. Pemandu2 yang tak siuman pun satu hal jugak. Penunggang yang tak reti nak bagi signal kiri kanan pun macam haram jugak. Namun, apabila seorang lelaki yang masih lagi belum berkahwin, mempunyai nafsu, apabila melihat betis wanita (isteri orang) di pagi2 buta, itu bukan satu permulaan hari yang baik. Itu yang jenis pakai baju kurung, pastu membonceng suami ke kerja. Yang jenis pakai ketat, sampai tali rafia pun nampak apacer?

Suami2, kenalah pandai menjaga isteri..(tiru gaya seorang Ustazah terkenal). Kalau dah pagi2 anda mendedahkan aurat isteri anda kepada orang lain, payah la kan. Orang lain pulak yang berpeluang merasai nikmat yang anda punya. Tak ke rugi tu. Anda beli kereta, Satria Neo Supercharger la katakan, orang banyak duit. Tapi anda bagi orang lain pakai dulu Satria yang mahal itu, sedangkan anda pakai sekali sekala. Demn punya perangai owner.

Bila dapat tau ada orang nak tekel bini anda, tau pulak anda cemburu. Anda tak cemburu apabila aurat isteri anda yang cun melecun, putih melepak betis dan juga peha, halus mulus bak mutiara dinikmati orang lain? Kalau tiada sekelumit pun rasa marah anda, bermakna anda suami bermasalah. Dan kalau anda membenarkan si dia beraksi kencang, bermakna anda suami dua kali lima. Huh.

Galak kali jugak bila penulis menghadirkan diri ke majlis perkahwinan, majlis makan malam anjuran persatuan, dan sebagainya, ada lagi suami yang membenarkan cleavage isterinya dipertontonkan di khalayak ramai. Sedih. Secara tak sedar telah di eksploitasi. Dah la dalam iklan beraksi macam haram, apatah lagi luar.

"Ini berlakon, kalau betul2 aku pun nak.." ayat Khushairi..

Kesimpulannya, untuk para suami, tak terkecuali para pakwe dan para bapa, cuba pikirkan kembali, apa usaha anda supaya insan2 yang anda sayangi ini tidak terdedah aurat mereka walaupun bentuk tubuh badan (almaklumlah, tudung tapi pakai ketat). Adakah anda hanya sekadar pak gad pada nama, tapi tidur di waktu kerja?

No comments:

Post a Comment